Excellente leerlingen
In het protocol excellentie van De Fontein wordt gesproken over kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en/of meer
begaafdheid. Het is moeilijk om te spreken over dé eigenschappen en of scores van meer begaafde kinderen, omdat ook deze
kinderen uniek zijn. Hun eigenschappen kunnen onderling erg verschillen en soms zelfs tegenovergesteld zijn. Zo is bijvoorbeeld het ene meer begaafde kind op sociaal gebied erg sterk, terwijl een ander meer begaafd kind juist erg op zichzelf is gericht. Het ene meer begaafde kind toont zich bijvoorbeeld erg leergierig, terwijl een ander meer begaafd kind door een inadequaat onderwijsaanbod het plezier in leren misschien verloren heeft en dit niet (meer) laat zien.
Kinderen waarbij wij direct actie ondernemen zijn :
- Kinderen met een didactische voorsprong (op meerdere vakgebieden) van minimaal een jaar ( Cito I)
- Kinderen die op basis van leer- en persoonlijkheidskenmerken als taakbetrokkenheid, interesse, motivatie, werkhouding en creativiteit tot de doelgroep excellente leerlingen behoren
- Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong op één vakgebied
- Kinderen die met behulp van de signaleringslijst als hoogbegaafd aangemerkt kunnen worden, maar waarbij de schoolprestaties op basis van begaafdheid beneden niveau zijn
Voor deze leerlingen bieden wij verschillende programma’s op maat. Zowel via de methodes, eigen projecten (individueel of groepsgewijs) en met Spaanse les.